Elektroauto popularitāte ir pieaugusi, taču joprojām notiek aktīvas diskusijas par to, vai elektroauto spēj apmierināt patērētāju vajadzības tāpat kā iekšdedzes dzinēja automašīna. Igaunijas kolēģis “Mobire Eesti” valdes loceklis Mareks Kurs, kurš ir elektroauto pilna servisa nomas eksperts, dalās savā piecu gadu elektroauto lietošanas pieredzē.
“Jāatzīst, ka pēc pieciem elektroauto lietošanas gadiem es nejūtu, ka būtu spiests apdomāt kompromisus savā ikdienas automašīnas lietošanā. Esmu testējis un pārbaudījis elektroauto, kā arī meklēju kādu trūkumu, taču šodien varu droši teikt, ka papildus braukšanas komfortam elektroauto ir sniedzis būtiskus ietaupījumus ar automašīnu saistītajās izmaksās,” Mareks Kurs apkopoja savu līdzšinējo pieredzi ar elektroauto un piebilda, ka šodien arī otrā ģimenes automašīna ir nomainīta pret elektroauto.
Mareka aprēķini liecina, ka elektroauto gadā patērē vidēji 600 eiro elektrības, ja automašīnu uzlādē birojā vai mājās. Ja uzlādēšanai izmanto uzlādes stacijas un publiskos lādētājus, izmaksas ir līdz 1400 eiro gadā. Salīdzinājumam, minimālās iekšdedzes dzinēja automašīnas degvielas izmaksas gadā sasniedz vidēji 2500 eiro gadā.
M. Kurs norādīja, ka iekšdedzes dzinēja automašīnai ir jāuzrauga vairākas dažādas sistēmas: dzesēšana, ieplūdes un izplūdes sistēmas, eļļas sūkņi, filtri, dažādi sensori un visu to savienojošie kabeļi. “Elektroauto gadījumā šādas sarežģītas sistēmas nav, tādēļ elektroauto regulārās apkopes īpašniekam ir ievērojami lētākas nekā iekšdedzes dzinēja automašīnai,” atzina Kurs. Atšķirību var redzēt arī, piemēram, Škoda Kodiaq un Škoda Enyaq auto modeļu piecu gadu apkopju grafikos. Kurās redzams, ka elektroauto Enyaq apkopju izmaksas ir aptuveni četras reizes mazākas.
Lai gan motora apkopē iekšdedzes dzinēja automašīna un elektroauto ir ļoti atšķirīgi, elektroauto bremzes un transmisijas un piekares daļas tiek pārbaudītas katrā apkopē tieši tāpat kā iekšdedzes dzinēja automašīnai. Šie darbi tomēr ir salīdzinoši lētāki nekā motora apkope.
Elektroauto apkopi padara efektīvāku arī tas, ka automašīnu ražotāji nodrošina elektroauto akumulatoriem diezgan ilgu garantiju. Atkarībā no modeļa tie ir 8-10 gadi, un akumulators tiek pārbaudīts arī katrā regulārajā apkopē. Iekšdedzes dzinēja automašīnu gadījumā garantijas periods parasti ir pāris gadi, ko var pagarināt par vienu gadu, taču tas parasti prasa papildu izmaksas.
Kritērijs | Benzīna auto | Elektroauto |
Degvielas patēriņš | Augstāks degvielas patēriņš atkarībā no modeļa un braukšanas stila | Elektroauto uzlāde mājās vai uzlādes punktos ir lētāka |
Apkope un remonts | Regulāra eļļas maiņa un filtru pārbaude | Mazāk kustīgu detaļu, kas nozīmē retāku un lētāku apkopi |
Garantija | Parasti 2-3 gadi, ko var pagarināt | Garāks garantijas laiks akumulatoram, vidēji 8-10 gadi |
Akumulatora/motora mūžs | Motora nolietojums un jaudas samazināšanās laika gaitā | Ilgmūžīgi akumulatori, kas bieži kalpo vairāk nekā 8 gadus |
Jauda | Dažāda, atkarībā no modeļa | Mūsdienu modeļi piedāvā lielu jaudu un paātrinājumu |
Ietekme uz vidi | CO2 un citas izplūdes gāzes | Nulles emisija, ja izmanto atjaunojamo enerģiju |
Braukšanas pieredze | Pierast pie auto var aizņemt laiku | Klusāka braukšana un mazāka vibrācija |
Uzlādes iespējas | Ātra uzpilde stacijās | Uzlādes laiks atkarīgs no lādētāja un akumulatora tipa, vidēji no 40 minūtēm līdz 12 stundām |
Atbalsta pasākumi | Nav | Līdz 4500 € valsts atbalsts |
Atlikusī vērtība | Atlikušās vērtības samazinājums laika gaitā ir lielāks | Elektroauto atlikusī vērtība saglabājas augstāka, pateicoties ilgākam mūžam un pieaugošajam pieprasījumam |
Auto reģistrācijas izmaksas | No 200 € | 70 € |
Gada nodokļi un nodevas | No 150 € | 30 € |
Benzīns, salīdzinot ar elektroauto: pārskats par transportlīdzekļu izmaksām, apkopi un ietekmi uz vidi
Elektrauto akumulatora ietilpība ir svarīgs rādītājs, īpaši, ja apsveram labāko elektrisko automašīnu garām braucieniem. Ieteicams izvēlēties elektrisko automašīnu ar vismaz 80 kWh akumulatora ietilpību, kas nodrošina 400 km nobraukumu pavasarī un rudenī, un 300 km ziemā. Vidējais elektrisko automašīnu nobraukums ir ļoti tuvu šiem skaitļiem, noraidot bažas, ka elektriskās automašīnas ir piemērotas tikai īsām braucieniem.
Lietotas elektriskās automašīnas var būt laba izvēle. Salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja automašīnām, kam ir vairāk nolietojamu detaļu, elektriskās automašīnas var piedāvāt ilgāku ekspluatācijas laiku un mazāk apkopes vajadzību. “Iekšdedzes dzinēja automašīnas nolietojas un zaudē jaudu – metaforiski izsakoties – zirgi viens pēc viena aizbēg no motora pārsega. Elektriskajām automašīnām nav šādu bažu – jauda paliek nemainīga. Kā arī nav detaļu dzinējā, kas būtu jāmaina pēc noteikta laika,” skaidroja Mareks.
Mareks Kurs uzsver, ka uzņēmumi redz nozīmīgu ietaupījumu elektrisko automašīnu ilgtermiņā nomā. “Uzņēmumi, kuri sākumā bija skeptiski pret elektriskajām automašīnām, pēc sešu mēnešu nomas perioda ir izvēlējušies pastāvīgi pāriet uz elektrisko automašīnu un ir ļoti apmierināti ar savu izvēli”.