Elektroauto ietaupa degvielas patēriņu līdz pat četrām reizēm.

Dalīties ar citiem:

Elektroauto uzlāde: ievērojams ietaupījums un ērtība

Elektroauto popularitāte ir pieaugusi, taču joprojām notiek aktīvas diskusijas par to, vai elektroauto spēj apmierināt patērētāju vajadzības tāpat kā iekšdedzes dzinēja automašīna. Igaunijas kolēģis “Mobire Eesti” valdes loceklis Mareks Kurs, kurš ir elektroauto pilna servisa nomas eksperts, dalās savā piecu gadu elektroauto lietošanas pieredzē.

“Jāatzīst, ka pēc pieciem elektroauto lietošanas gadiem es nejūtu, ka būtu spiests apdomāt kompromisus savā ikdienas automašīnas lietošanā. Esmu testējis un pārbaudījis elektroauto, kā arī meklēju kādu trūkumu, taču šodien varu droši teikt, ka papildus braukšanas komfortam elektroauto ir sniedzis būtiskus ietaupījumus ar automašīnu saistītajās izmaksās,” Mareks Kurs apkopoja savu līdzšinējo pieredzi ar elektroauto un piebilda, ka šodien arī otrā ģimenes automašīna ir nomainīta pret elektroauto.

Mareka aprēķini liecina, ka elektroauto gadā patērē vidēji 600 eiro elektrības, ja automašīnu uzlādē birojā vai mājās. Ja uzlādēšanai izmanto uzlādes stacijas un publiskos lādētājus, izmaksas ir līdz 1400 eiro gadā. Salīdzinājumam, minimālās iekšdedzes dzinēja automašīnas degvielas izmaksas gadā sasniedz vidēji 2500 eiro gadā.

Elektroauto izdevīgākā apkope

M. Kurs norādīja, ka iekšdedzes dzinēja automašīnai ir jāuzrauga vairākas dažādas sistēmas: dzesēšana, ieplūdes un izplūdes sistēmas, eļļas sūkņi, filtri, dažādi sensori un visu to savienojošie kabeļi. “Elektroauto gadījumā šādas sarežģītas sistēmas nav, tādēļ elektroauto regulārās apkopes īpašniekam ir ievērojami lētākas nekā iekšdedzes dzinēja automašīnai,” atzina Kurs. Atšķirību var redzēt arī, piemēram, Škoda Kodiaq un Škoda Enyaq auto modeļu piecu gadu apkopju grafikos. Kurās redzams, ka elektroauto Enyaq apkopju izmaksas ir aptuveni četras reizes mazākas.

Lai gan motora apkopē iekšdedzes dzinēja automašīna un elektroauto ir ļoti atšķirīgi, elektroauto bremzes un transmisijas un piekares daļas tiek pārbaudītas katrā apkopē tieši tāpat kā iekšdedzes dzinēja automašīnai. Šie darbi tomēr ir salīdzinoši lētāki nekā motora apkope.

Elektroauto apkopi padara efektīvāku arī tas, ka automašīnu ražotāji nodrošina elektroauto akumulatoriem diezgan ilgu garantiju. Atkarībā no modeļa tie ir 8-10 gadi, un akumulators tiek pārbaudīts arī katrā regulārajā apkopē. Iekšdedzes dzinēja automašīnu gadījumā garantijas periods parasti ir pāris gadi, ko var pagarināt par vienu gadu, taču tas parasti prasa papildu izmaksas.

KritērijsBenzīna autoElektroauto
Degvielas patēriņšAugstāks degvielas patēriņš atkarībā no modeļa un braukšanas stilaElektroauto uzlāde mājās vai uzlādes punktos ir lētāka
Apkope un remontsRegulāra eļļas maiņa un filtru pārbaudeMazāk kustīgu detaļu, kas nozīmē retāku un lētāku apkopi
GarantijaParasti 2-3 gadi, ko var pagarinātGarāks garantijas laiks akumulatoram, vidēji 8-10 gadi
Akumulatora/motora mūžsMotora nolietojums un jaudas samazināšanās laika gaitāIlgmūžīgi akumulatori, kas bieži kalpo vairāk nekā 8 gadus
JaudaDažāda, atkarībā no modeļaMūsdienu modeļi piedāvā lielu jaudu un paātrinājumu
Ietekme uz vidiCO2 un citas izplūdes gāzesNulles emisija, ja izmanto atjaunojamo enerģiju
Braukšanas pieredzePierast pie auto var aizņemt laikuKlusāka braukšana un mazāka vibrācija
Uzlādes iespējasĀtra uzpilde stacijāsUzlādes laiks atkarīgs no lādētāja un akumulatora tipa, vidēji no 40 minūtēm līdz 12 stundām
Atbalsta pasākumiNavLīdz 4500 € valsts atbalsts
Atlikusī vērtībaAtlikušās vērtības samazinājums laika gaitā ir lielāksElektroauto atlikusī vērtība saglabājas augstāka, pateicoties ilgākam mūžam un pieaugošajam pieprasījumam
Auto reģistrācijas izmaksasNo 200 €70 €
Gada nodokļi un nodevas No 150 €30 €

Benzīns, salīdzinot ar elektroauto: pārskats par transportlīdzekļu izmaksām, apkopi un ietekmi uz vidi

Elektroauto akumulatora ietilpība

Elektrauto akumulatora ietilpība ir svarīgs rādītājs, īpaši, ja apsveram labāko elektrisko automašīnu garām braucieniem. Ieteicams izvēlēties elektrisko automašīnu ar vismaz 80 kWh akumulatora ietilpību, kas nodrošina 400 km nobraukumu pavasarī un rudenī, un 300 km ziemā. Vidējais elektrisko automašīnu nobraukums ir ļoti tuvu šiem skaitļiem, noraidot bažas, ka elektriskās automašīnas ir piemērotas tikai īsām braucieniem.

  1. Tesla Model 3 Long Range
    • Akumulatora ietilpība: aptuveni 82 kWh
    • Nobraukums: līdz 576 kilometriem ar vienu uzlādi
  2. Škoda Enyaq iV
    •  Pieejami ar dažādām akumulatora ietilpībām, tostarp 62 kWh un 82 kWh.
    •  Nobraukums: 62 kWh versija parasti piedāvā līdz 389 kilometriem uzlādes.
    •  Nobraukums: 82 kWh versija var sasniegt līdz pat 536 kilometriem uzlādes atkarībā no modeļa versijas.
  3. GWM Ora
    • Pieejamas vairākās versijās ar akumulatora ietilpībām no 47.8 kWh līdz 63.1 kWh
    • Zemākās klases 47.8 kWh akumulatora modelis nodrošina aptuveni 322 kilometrus uzlādes.
    • Augstākās klases 63.1 kWh akumulatora modelis paplašina nobrukuma līdz aptuveni 420 kilometriem uzlādes.

Lietotas elektriskās automašīnas var būt laba izvēle. Salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja automašīnām, kam ir vairāk nolietojamu detaļu, elektriskās automašīnas var piedāvāt ilgāku ekspluatācijas laiku un mazāk apkopes vajadzību. “Iekšdedzes dzinēja automašīnas nolietojas un zaudē jaudu – metaforiski izsakoties – zirgi viens pēc viena aizbēg no motora pārsega. Elektriskajām automašīnām nav šādu bažu – jauda paliek nemainīga. Kā arī nav detaļu dzinējā, kas būtu jāmaina pēc noteikta laika,” skaidroja Mareks.

Uzņēmumu pāreja uz elektriskajām automašīnām

Mareks Kurs uzsver, ka uzņēmumi redz nozīmīgu ietaupījumu elektrisko automašīnu ilgtermiņā nomā. “Uzņēmumi, kuri sākumā bija skeptiski pret elektriskajām automašīnām, pēc sešu mēnešu nomas perioda ir izvēlējušies pastāvīgi pāriet uz elektrisko automašīnu un ir ļoti apmierināti ar savu izvēli”.

Lasīt vairāk