Pērn jaunu vieglo komercauto reģistrācijas Latvijā augušas par 19,3%, salīdzinot ar 2020. gadu, tikmēr lietota komerctransporta reģistrācijas palielinājušās par 23,2%, vēsta Eiropas Automašīnu ražotāju asociācijas un Auto asociācijas dati. Augot pieprasījumam komercauto segmentā, aktuālāki kļūst arī aspekti, kuriem pievērst uzmanību, meklējot transportlīdzekli uzņēmumam.
Izvēles kritēriju nozīme katram uzņēmumam ir individuāla, un to nosaka gan biznesa, gan autoparka vajadzības. Kādam svarīgāk ir pēc iespējas samazināt izmaksas, citiem prioritāte ir piesaistīt augsta līmeņa darbiniekus.
“Nozīmīgākie kritēriji, piemeklējot transportlīdzekli uzņēmumam, ir tā funkcionalitāte, proti, cik veiksmīgi auto atbalsta pamata biznesu un palīdz darbiniekiem sasniegt mērķus. Tam seko uzturēšanas izmaksas ikdienā un spēkratu pieejamība, kā arī transportlīdzekļa kā darbinieku piesaistes elementa nozīme. Un, visbeidzot, lokālā un starptautiskā mēroga mērķi CO2 emisiju samazināšanā, par ko Baltijā interese pieaug pakāpeniski,” norāda mobilitātes un pilna servisa auto nomas uzņēmuma “Mobire” vadītājs un valdes priekšsēdētājs Latvijā Jānis Trēziņš.
Aicinām ielūkoties, kam pievērst uzmanību, izvēloties automašīnas uzņēmumam.
Transportlīdzekļa atbilstība izmantošanas mērķim
Meklējot piemērotāko automašīnu uzņēmumam, neatkarīgi no tā, vai plānots pirkt, nomāt vai iegādāties līzingā, primāri jāpārliecinās, ka spēkrats atbilst paredzētajam lietošanas mērķim. Šajā posmā ieteicams izvairīties no konkrēta zīmola vai ražotājam specifisku parametru izvēles. Tā vietā jāpārdomā, kā un kur automašīnu ikdienā izmantos.
Izmērs, stils un ietilpība – dažādiem kravas veidiem un funkcijām būs piemēroti atšķirīgi transportlīdzekļi. Piemēram, pasažieru pārvadāšanai derēs sedans vai busiņš ar logiem, savukārt kravas pārvadāšanai vajadzēs furgonu vai lielāku transportlīdzekli.
Maršruta garums un apvidus – jāizvērtē, vai automašīnu ikdienā izmantos pilsētvidē, mērojot salīdzinoši nelielus attālumus, vai arī tam bieži būs jādodas garākos maršrutos, tostarp pa grūti izbraucamiem lauku apvidiem.
Elektrotehnikas mazumtirdzniecības uzņēmuma “Euronics Latvia” autoparkā pašlaik ir gan vairāki nomāti vieglie auto, gan kravas furgoni, turklāt pavisam nesen tie nomainīti uz jaunākiem. “Tā kā mūsu kurjeri ar transportlīdzekļiem pārvietojas katru dienu, piegādājot dažāda gabarīta preces un izvedot veco tehniku, izvēloties spēkratus, īpaši nozīmīga bija funkcionalitāte. Proti, lai automobilis gan tā izmēra un ietilpības, gan arī funkciju ziņā ļautu veikt darba pienākumus ērtāk un drošāk,” atklāj “SIA Euronics Latvia” pēcpārdošanas un kvalitātes nodaļas vadītāja Kristīne Laure.
Pēc Laures vārdiem, papildu uzmanība tika pievērsta arī cenai, degvielas patēriņam, motora tilpumam, vieglai apkopei un atbilstībai uzņēmumam specifiskajām vajadzībām.
Biznesam specifisku parametru noteikšana
Pēc tam, kad noteikts atbilstošākais transportlīdzekļa lielums, tips un ietilpība, jāatlasa specifiski parametri, kas svarīgi konkrētajai uzņēmējdarbībai.
“Tie var būt, sākot no korporatīvajiem mērķiem, piemēram, noteiktu CO2 emisiju apjoma transportlīdzekļa izvēle, beidzot ar automašīnu pielāgošanu katra amata vajadzībām – lielākā dzinēja apjoma spēkratu atlase un tamlīdzīgi,” atklāj Trēziņš.
Ne mazāk svarīgs ir piemērots degvielas un dzinēja tips. Ikdienas izmantošanas izmaksas, tostarp degvielas iegāde veido vienu no lielākajām autoparku pārvaldības budžetu daļām. Pareizi lēmumi degvielas un dzinēja izvēlē var veicināt ne tikai resursu ekonomiju, bet arī atbalstīt kompānijas ilgtspējas iniciatīvas un samazināt CO2 emisijas.
Viena no tradicionālām izvēlēm, kas jāveic autoparku pārvaldītājiem, ir starp dīzeļdegvielu vai benzīnu. Vienlaikus jāņem vērā, ka arvien pieejamāki kļūst arī alternatīvie degvielas veidi.
Degvielas izvēlē nozīme būs ne tikai tās veidam, bet arī ikdienā mērojamai distancei un patēriņam. Pilnībā elektriskie auto varētu būt viens no risinājumiem tiem uzņēmumiem, kuru transportlīdzekļi ikdienā lielākoties pārvietojas pa pilsētām un nobrauc salīdzinoši nelielus attālumus. It sevišķi tāpēc, ka elektriskajiem spēkratiem dažādās pašvaldībās mēdz būt papildu priekšrocības – bezmaksas autostāvvieta un iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu.
Jauns, mazlietots vai lietots spēkrats
Ir pietiekami daudz argumentu, kas atbalstītu vienu vai otru pusi, taču nobeigumā tas viss nonāk pie paša uzņēmuma individuālajām vajadzībām. Nav vienas “receptes”, kas pateiktu, ka, piemēram, jauns auto vienmēr ir labāks, jo ir gadījumi, kad biznesa vajadzībām pilnībā pietiek ar mazlietotu vai lietotu transportlīdzekli.
“Jauna vai lietota automobiļa izvēlē uzņēmumam ir svarīgi izvērtēt gan savas īstermiņa, gan ilgtermiņa vajadzības un budžeta iespējas. Aplūkojot ar transportlīdzekli saistītās izmaksas ilgākā laika posmā, kā arī mainīgo komercauto tirgu un ekonomisko situāciju pasaulē, uzņēmumi arvien biežāk koncentrējas uz resursu efektīvu izmantošanu un elastīgu pielāgošanos jauniem apstākļiem. No šī skatupunkta, jauna auto iegāde ir kā ilgtermiņa saistības, kas neskaidros apstākļos var radīt papildu riskus. Savukārt pilna servisa nomas gadījumā uzņēmumi novērtē iespēju papildināt savu autoparku ar mazlietotiem vai jauniem transportlīdzekļiem, pielāgojoties esošajai situācijai un neuzņemoties liekas saistības,” piebilst Trēziņš.
Trēziņš atgādina, ka Latvijā autoparks ir salīdzinoši vecs, vienlaikus novecojuši auto kļūs aizvien dārgāki nodokļu dēļ, tāpat jārēķina tēriņi par remontu. “Tāpēc tas, kas lētāks no pirmā acu uzmetiena, ne vienmēr būs lētāks ilgtermiņā,” uzsver eksperts.
Automašīna kā motivācijas elements darbiniekam
Uzņēmumi nereti attiecas uz autoparka papildināšanu ar elastību, pievienojot papildu elementus vai “labumus”, lai veicinātu darbinieku apmierinātību un viņus motivētu.
Darbinieku apmierinātība ne tikai ietekmē pakalpojumu sniegto kvalitāti, bet arī rūpes par pašu transportlīdzekli un tā darbību. Vienlaikus jāpārliecinās, ka darbinieku prasības komforta un ērtību ziņā saskan ar uzņēmuma mērķiem un finansiālajām iespējām.
“Daudziem no mūsu darbiniekiem ir regulāras tikšanās ārpus biroja gan Latvijā, gan ārvalstīs, tāpēc, piemeklējot viņiem nepieciešamos transportlīdzekļus, vispirms apspriežamies gan ar pašu darbinieku, gan arī izvērtējam, kādu spēkratu pieprasa viņa darba specifika. Papildus komfortam, funkcionalitātei un drošībai, protams, raugāmies, lai auto apkope būtu pēc iespējas vienkāršāka – jau kaut kas atgadās, ir svarīgi, lai visu var ātri atrisināt, un darbi neapstātos,” piebilst Laure.
Darbinieku braukšanas stāžs un apdrošināšanas izmaksas
Viens no izmaksu ziņā lielākajiem ieguvumiem uzņēmumiem ir ietaupījums, vienlaikus apdrošinot vairākus transportlīdzekļus savā autoparkā, nevis izvēloties iegādāties apdrošināšanu atsevišķiem spēkratiem.
Apdrošināšanas izmaksas var ietekmēt arī ar darbinieku saistītie rādītāji, tostarp viņa vecums, braukšanas stāžs un saņemtie soda punkti. Pirms sākat auto iegādi, šo ir vērts noskaidrot.
Pirkt, nomāt vai iegādāties līzingā
Lai izlemtu, kā finansēt uzņēmuma transportlīdzekļus, ir jāizvērtē vairāki varianti, jo katram no tiem ir savas priekšrocības.
Pirkšana – viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ uzņēmumi izvēlas pirkt vieglo vai kravas auto, ir nepieciešamība to izmantot ilgtermiņā. Tāpat šim variantam priekšroku dod tie uzņēmēji, kuriem ir pieejams finanšu kapitāls tūlītējai transportlīdzekļu iegādei.
Vienlaikus jārēķinās ar to, ka šāda rīcības brīvība uzliek arī papildu atbildību. Uzņēmuma pašam būs jānodrošina autoparka pārvaldība, jāorganizē remonti, jārūpējas par nodokļu un apdrošināšanas maksājumiem, dokumentu atjaunošanu un citiem jautājumiem, kas prasa gan papildu līdzekļus, gan laiku. Tāpat arī ar autoparka maiņu būs jātiek galā pašiem. Tāpat, iegādājoties auto, pašiem ir jāpievērš uzmanība, kā noteiktās markas auto cena mainās otrreizējā tirgū, kas būs svarīgi tajā brīdī, kad būs vēlme esošo spēkratu mainīt pret ko jaunāku.
Noma – ja konkrētam darbam nepieciešama tehnika, un to izmantos tikai sezonāli, noma būs izdevīgs variants. Tāpat šis finansēšanas variants pieļauj lielāku elastību attiecībā uz transportlīdzekļu izvēli, taču ilgtermiņā šāds risinājums būs mazāk izdevīgs.
Pilna servisa noma – atkarībā no apstākļiem, šis var būt viens no praktiskiem ilgtermiņa risinājumiem. Ja uzņēmumam ir svarīgi vienmēr būt kustībā, ietaupīt laiku, lai koncentrētos uz biznesu un klientu apkalpošanu, var izvēlēties šādu variantu. Pilna servisa auto nomā parasti fiksēta ikmēneša maksa iekļauj visus svarīgākos ar transportlīdzekli saistītos pakalpojumus, kurus speciālisti nodrošina uzņēmumam, tostarp apkopes, apdrošināšanas un citas izmaksas. Tāpat nomas gadījumā klientam ļauj izvēlēties mūsdienīgus, drošus automobiļus ar augstu degvielas ekonomiju, kas attiecīgi var samazināt izmaksas un ļaut pielāgoties uzņēmuma ilgtspējas politikai.
Līzings – šo variantu biežāk izvēlas uzņēmumi, kuriem nav pieejami brīvi apgrozāmie līdzekļi auto iegādei. Turklāt, izmantojot līzingu, var iegūt jaunu transportlīdzekli ar salīdzinoši zemu ikmēneša maksājumu, bet vienlaikus jāņem vērā, ka uzņēmums būs pilnībā atbildīgs par jebkādiem spēkrata bojājumiem un noteikto kilometru skaita pārsniegšanu, turklāt arī apdrošināšanas un apkopes rūpes būs pašu ziņā, prasot vairāk laika un pūļu. Savukārt, ja nākotnē plānots izmantot piemēram, kredītu, rūpīgi jāpārdomā līzinga izvēle un radītās saistības, jo tā var ietekmēt iespējas saņemt citus finanšu pakalpojumus. Savukārt pilna servisa noma atšķirībā no līzinga ir nevis kredītsaistības, bet gan pakalpojuma izmantošana.
Attiecībā uz piemērotākā iegādes risinājuma izvēli, nozīme ir arī tam, cik īsā laikā uzņēmumam automobiļi ir nepieciešami. Proti, iegādājoties jaunus transportlīdzekļus, var nākties gaidīt ilgāk, līdz tos piegādā. Savukārt nomas gadījumā spēkratu pieejamība ir elastīgāka un nepieciešamos auto var iegūt ātrāk.